Saturday, January 16, 2010

Surat aku kepada satu e-group...


hmm... tahniah kepada semua yang melontarkan hujjah2, ada orang bertanya saya isu ini tetapi saya mengambil langkah berdiam diri dan terus memerhati 'debat' ini.

Dengan hujah saudara Saaid Ramzdan Ismail, yang bernas mengeluarkan dalil Al-Quran, eloklah kita sama-sama berfikir, dan menyelak semula AlQuran AlKarim ... biar sejuk hati... kalau boleh baca dengan makna2nya sekali.

surah al baqarah ayat 2
Kitab Aq ini tidak ada keraguan padanya;petunjuk bagi merika yg bertakwa.

surah al baqarah ayat 147
kebenaran itu adalah dari tuhanmu,sebab itu jangan sekali kali kamu termasuk orang yg ragu.

surah al ankabut ayat 46
Dan jgnlah kamu berdebat dgn ahli kitab,melainkan dgn cara yg paling baik,kecuali dgn orangx zalim diantara merika,dan katakanlah"kami telah beriman kepada kitab kitab yg diturunkan kpd kami dan yang diturunkan kepadamu.Tuhan kami dan tuhanmu adalah SATU;dan kami hanya kepadanya berserah diri.

surah al baqarah ayat 139
Katakan lah"Apakah kamu memperdebatkan dengan kami tentang Allah,padahal Dia adalah tuhan kami dan tuhan kamu,bagi kami amalan kami,bagi kamu amalan kamu dan hanya kepadanya kami mengikhlaskan hati.

Surah al anam ayat 116
Dan jika kamu menuruti kebanyakan orangx yang dimuka bumi ini,niscaya merika akan menyesatkanmu dari jalan allah.Merika tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka dan merika tidak lain hanya berdusta terhadap allah.


Yahudi, Nasrani, dan Islam adalah Agama samawi...pada asalnya mereka ahli kitab, yang asalnya beriktikad Tuhan yang sama...perubahan2 yang berlaku selepas itu lah yang mencabar ummat Muhammad...

Apakah pandangan-pandangan saudara2 mengenai isu ini berdasarkan daripada dalil Quran yang dikemukan oleh saudara saaid ini, oleh kerana isu ini bukan bidang saya... eloklah kita berbincang secara ilmiah dan mengemukakan kenyataan2 yang ber'rujuk'an. Supaya ia tidak didalangi amarah di mana syaitan amat menyukainya.

apa yang mustahak, anak2 isteri yang di bawah tanggungjawab kita sekarang haruslah diberi kefahaman sempurna, asal usul dan susur galur agama Allah ini perlu diperjelaskan... itulah gunanya ilmu Tauhid, di mana tiada dalam sukatan sekolah-sekolah biasa, dan jika tiada disekolah biasa satu keperluan untuk cari di mana ilmu Tauhid itu berada.

Masa sekolah dulu matapelajaran Tauhid bab 1 bermula...'Mula-mula kita tiada, kita baru ada, kita nampak alam...' ,dari situ ustaz2 mula menanam benih akidah..kalau kita sekarang pun goyah...tidak hairan anak2 lebih terkeliru n bersimpang siur...kalau akidah sudah mantap, insyaAllah mereka faham situasi sekarang.

Dunia akhir zaman ini...mencari kebenaran amat payah sebab itu nabi berpesan, jagalah Quran serta sunnahku.

wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment