Saturday, January 30, 2010

Ke Penang

Pagi-pagi sesudah subuh di Stesen Bas Sungai Nibong, aku tenung lama bungkusan nasik lemak sesenduk, dengan harapan nasi itu boleh bertukar jadi nasi berlauk ikan aya.

Tengahari makan di Anjung Budi, best. Bila aku sound ; Dik, teh beng satu." Adik comel tu pandang aku semacam, mungkin dia ingat aku kerabat raja siam. Oh... " Er..teh ais ya."
Masa makan-makan sambil tengok laut, bos komen anak mami comel-comel, ada pula yang putih-putih.

"Betul tu. Nak i pinangkan untuk u ke?" Aku melayan.
"Boleh juga."
"Yang mana satu? Yang tu?" Aku muncungkan kepada salah seorang adik.
"Mana-mana pun boleh."
"Okeh... tapi kena selidik dulu. Cukup semayang, cukup kaya ehehehe, ooo...minat anak mami rupanya...minat yang bara bara...u kawin dengan i , u nampak i macam anak mami agaknya."
"Betullah tu.."


Kalau ke mana-mana, cari tempat makan ranking nombor satu, cari tempat comel jatuh nombor dua.

Petang sebelum naik bas, ariesma razana kawan masa sekolah tumpangkan aku ke Suri. Makan-makan, habis char kuey teow aku ingat nak pesan abc dan capati nak rasa semua yang ada. Tapi aku tahan. Nafsu semata-mata.

Orang penang baik-baik belaka. Aku senyum, mereka senyum balik. Rasa mesra alam ini membuatkan aku bercita-cita nak ke sana semula then nak ambik bas rapid nombor lain pulak.

Itu sebab aku suka travel cara 'cowboy'... makan dengan mamak, mandi dalam tandas, tidur atas masjid, sesat jalan tanya orang. Mengasimilasikan budaya.

No comments:

Post a Comment