Tuesday, December 29, 2009

Laluan keras



Bercambur baur dengan kegembiraan Nadia Sedi (bukan nama sebenar-Sorry DaRus, i suka-) yang mendapat kegembiraan baru dalam hidupnya, berjaya menjawat jawatan pegawai sains, USM . ITULAH BELAIAN ALLAH kepada Nadia, selepas tabah menampung derita perpisahan dengan abah, setelah beberapa kali ulang lab namun masih gagal dapat result... ITULAH BELAIAN ALLAH, Allah mengusap-usap Nadia dengan ni'mat kurnianya...kerana Nadia bersabar dengan kerenah Allah, kerana Nadia seorang hambaNya yang bagus, yang kental, yang tegar, yang puas merayu dan memohon..Lalu akhirnya ALLAH MEMBELAI NADIA...DENGAN BELAIAN YANG MAHA LEMBUT. Betapa kasih sayang ALLAH melebihi kasih sayang segala yang lain.

Sebagaimana 1400 tahun yang lalu, Allah itulah juga yang membelai Nabi saat baginda kehilangan orang-orang yang disayangi...

LALUAN YANG AKU LALUI

sedia aku maklum bahawa tatkala aku mengambil keputusan untuk sambung belajar (belajar, belajar, belajar) jalan yang aku lalui bukanlah highway- Jalan ini amatlah berduri, berbatu bata, berliku, jauh..tinggi...sakit... -Kerana Nabi pernah berkata, jalan yang menuju reda adalah jalan yang amat menyakitkan.

Haruskah aku marah Allah? tidak sekali-sekali bahkan minta dijauhkan. Kerana semakin kuat aku diuji semakin aku yakin Allah dekat di hati, dan amat memanjai aku dengan mesranya. BETAPA aku berhadapan dengan 1001 mehnah , dalam kesusahan menangguk redaNya...aku berjalan di jalan berduri, berliku , berbatu bata, jauh, tinggi, dan menyakitkan ini. Allah, aku sayang padaMu.


Suara Allahyarham Ustaz Asri aku hayati.
> Ayuh sambut lah seruan ini jangan tunggu tunggu lagi...jangan biarkan masa berlalu percuma.

No comments:

Post a Comment