Friday, December 25, 2009

a.k.a SUK


Menghimbau zaman dolu kala...saat muda remaja.

Nak dijadikan cerita beberapa hari lepas, seorang member se society waktu di MU dulu membuat jejak kasihan di FB. Baru semalam aku sempat meluangkan masa bertanya kabar dengan begitu gedebak-gedebuk sekali (tak hingat pulak masing-masing dah kahwin sampai tak sempat aku nak kontrol gear sopan- maklum la dah lama putus talian hayat).

SUK bukanlah insan yang berjaya membuka pintu hati aku, tapi dia adalah seorang kawan kategori lelaki yang menyentuh hati. Berapa keratlah sangat kawan lelaki aku. Bermula aku kenal kaum Adam secara tidak avatar (selain sedara mara) di MU itulah. Waktu matrikulasi (all girls okay), dan sekolah menengah mana ada aku berkenal-kenalan, berpandang-pandangan jauh sekali- kerling hujung-hujung sipi tu adalah (err, kecuali Roshumazi pemain simpanan bola sepak liga perdana masa aku form 2. yang baru kenal seminggu tu pun adik dia yang kenen2kan, lepas tu kantoi dengan bonda, cepat2 bonda kasi warning -kena tulis surat 'cerai' berkuat kuasa tang tu juga)... masa tu aku dah serik dah. Kalau nak aku senarai nama kawan-kawan lelaki, sekarang ini, xsampai satu muka surat buku latihan budak-budak.

Kawan yang menyentuh hati

SUK kawan yang menyentuh hati? Kawan bagi aku ialah yang tak malu nak meluah kan apa jenis mood yang dia ada, yang berani marah dan menegur aku, yang berani mengaku kekurangan dan kelebihan, yang berani melempiaskan rasa tidak puas hati, yang berani berkongsi suka duka, yang berani mempercayai aku dan melayakkan aku sebagai pendengar setia, yang sanggup tanggung risiko mendedahkan fail personal cap PNC kepadaku. Kawan-kawan lain? Walaupun ramai jejaka-jejaka dalam society ketika itu, aku ragu-ragu tentang konsep kawan (kriteria menyentuh hati) kecuali SUK. Kadang-kadang rasa seperti orang bermasalah jumpa kaunselor pun ada bila nak berbual bicara pasal yang tidak berkaitan kerja dengan yang lain-lain.

Aku berdoa agar pahala kepada SUK mengalir tiada berkeputusan sejurus selepas dia berkenyataan seperti berikut pada suatu waktu dahulu. "AWAK TIDAK BOLEH MELETAKKAN KESALAHAN LELAKI LAIN ATAS BAHU SAYA. SEMUA ORANG TIDAK SAMA."

Dia adalah kawan kategori lelaki yang menyedarkan aku bahawa amatlah tidak relevan aku memasang prejudis sedemikan itu. Bukan tiada lelaki yang baik-baik cuma aku yang tidak mahu memandang. Tidak berapa lama selepas itu, aku mula memikirkan kata-katanya.

SUK bukanlah insan yang berjaya membuka pintu hati aku?
Ditakdirkan aku jenis yang amat takut dengan alam berkasih-kasihan dan terasa geli bila mendengar perkataan cinta (nak menulis pun segan...kalau menyanyi tu lain la). Kalau orang bercakap-cakap soal ini...jeng jeng mulalah aku mengembangkan aura setebal 7 lapis kerak bumi, kiri kanan atas bawah depan belakang. Aku duduk senyap-senyap dalam aura hikmat tu., macam Nobita masuk dalam kulit siput. Oleh kerana aku begitu fobia maka maklum sajalah sapa yang berani (ngaku sajalah tak ada yang sudi pandang kah kah kah...udah2 la perasan jelita)...

Cuba anda bayangkan kalau aku tak fobia masa tu? Awal-awal lagi aku ejas budak SUK ni , ejas angle baik punya! ... kononla...

Oleh kerana dia seorang yang popular, siap member roomate pun masuk senarai salah seorang peminat mamat tu. Lagi... sani sini SUK SUK... nak nak masa kempen pilihan raya kampus. Naik muak aku dengar nama SUK ni di bibir-bibir siswi-anyway aku tumpang kembang gak tapi kembang yang tak nampak, aku ni kan terer kontrol pernafasan (takkan korang tak belajar kung fu).

Tiba-tiba (semasa sedang menulis) sesuatu tanda berupa ayat soal membuat litar pintas dalam otak aku dengan hotnya iaitu ; Dulu entah-entah aku ni minat dia jugak tak? hmmm... musykil.

ah... dah ramai orang poll dia sebagai siswa kategori ramai peminat, tak adil la kalau aku menambahkan jumlah undi dia... aku ni sapa yang nak undi? kalau tak aku sendiri... aku pun nak nak ada peminat gak.

1 comment: