Friday, March 5, 2010

Oh wHat a DaY!

Salah timing...salahh timing. aku tak tau la bini darus kerja macamana. Tapi bila aku kena masuk kerja pukul 5 pagi hanya untuk observe plate... aku rasa macam : huwaaarghhhh.

Then terpaksa menyusahkan nenek sedara, yang berpagi-pagi kejutkan aku. Tak masuk bigbos lagi. "Kata nak pergi kerja." Tok ngah aku ketuk pintu. Masa tu dia bertahajud. Aku? nak bangun tahajud pun liatttttttttttt, nak redah awal subuh ? huuu.
Dalam pada itu (wow), aku redah juga. Kalau 'ponteng' mau kena ulang lagi tiga hari? Tu pun masa subuh aku jemaah cepat-cepat dengan bos dan terussssssss membelah kabus.

Gelap lagi. Kabus agak tebal. Jarak pandangan hanya 5 batu nautika (ngarut), aku rasa hanya buleh nampak 5 jalur garis putih putus-putus di hadapan. Dalam hati memang aku niat lepas observe ni aku nak sambung tidur di postgrad/ Oww... tidak begitu jadinya. Masa nak ambik gambo plate memang lah leceh. Berpeluh. Sedar sedar hari dah siang.


Hikmahnya ada.

Sepanjang perjalanan ke kampus. Bulan masih terang. Bintang masih bersisa. Tak payah pasang lampu depan. Ada kabus. Ada embun. Ada sisa transpirasi menitik dan terbias ke muka. Ada angin sejuk. Masih tidak nampak warna rumput.
Melalui padang. Rumput menampakkan warna keemasan tetapi menyejukkan mata, tanda kemarau.

Panorama ini tidak timbul pada masa sesak, sibuk, hingar dan siang. Sebab waktu siang tumpuan bukan kepada alam...tetapi kepada dunia.
Aku menjadi segar.




No comments:

Post a Comment