Sunday, March 7, 2010

Best buddy II

Ramai lagi kawan yang terbaek... yang berkongsi susah senang tapi bagi aku tak semua yang tahu perangai tak comel aku.

Miah kenal baik aku dan semua yang buruk. Dan respect me for what i do like and don't.

Tidak pernah memaksa dan bersedia menadah telinga untuk mendengar cerita-cerita aku yang kadang-kadang dongeng. Yang selalunya aku yang mudah naik darah bila aku bercerita dengannya.

"Oi, mun dengar tak ni. Aku tengah geram ni."

"Ya ya aku dengar." Mata masih pada buku fizik.

"Malas la aku nak cerita!"

"Cerita la..aku tengah dengar ni." Suara monoton.

"Ah..malas lah."

"Eh...ceritalah.." Masih nada sama.

Mata masih di situ. Bengang kan?

Dan bila aku habis bercerita, dia juga yang jadi mangsa sebab aku rasa macam tak adil. Dia tak pernah teringin nak bercerita pasal diri sendiri. Owh... sampai aku paham sendiri siapakah sebenarnya dia.

Tapi bila sengkek, bila terdesak, Miah yang aku cari. Macam hartamu hartaku juga.

"Bank in aku 200?"

"Ok."

Tak tanya banyak.

Bila malas basuh baju, aku selit baju dalam baldi dia. Tak tanya banyak.

Sekarang dah bertahun-tahun duduk jauh. Bab sapa yang kena telefon dulu boleh jadi intro untuk tanya khabar. Bos pun tahu, kalau bising bagai langit nak runtuh tak lain tak bukan aku bercakap dengan Miah.


Ma'surat

Aku dan Miah masa belajar dulu jabatan tak sama. Jarang nak jumpa. Kadang kalau sibuk sangat jumpa masa nak tidur. Tapi bila niat je "Mintak la Miah lalu cafe." Baru nak duduk dia pun lalu. Walau tak lama, sempat juga minum bersama seteguk dua/

Ada juga beberapa peristiwa 'sms' pakai niat/ bila aku balik lewat, dan lalu pasar malam. Nak pesan nasi dekat kedai depan blok, tiba-tiba terlintas nak beli untuk Miah satu. Jadi aku beli untuk dia siap-siap.

Buka je pintu " Miah , aku beli nasi tuk mun"

"Ye ye... aku baru je terlintas mintak2 la mun beli nasi tuk aku." Tersengih sengih. Dia memang ratu sengih.

Apakah gelombang ini...?

Mungkin fadilat dari bacaan rutin ma'surat tiap pagi dan petang...? yang sekarang ini aku semakin hampeh dalam mengamalkannya.





1 comment:

  1. Salam..
    tcer..sampai sekrang na msih ingat hikmah ma'thurat yg tcer ceritakan ni...

    miss u tcer..

    ReplyDelete