Sunday, March 28, 2010

Doa serius yang nakal tetapi dimakbulkan

Masa bujang dulu aku tak ada pakwe. Abang-abang surau mereka suka insan-insan terpilih saja, seperti yang 'ghardul basor' dan yang jalan tak bunyi tapak kaki.

Abang-abang orang budaya pula suka insan-insan ala makyong dan aku yang tudung ala makcik haji ni (walaupun pernah gak lepak seorang diri layan halim yazid train budak-budak budaya di gazebo) diorang rejek sebab tak in dengan budaya diorang.

Kawan-kawan serumah dan seangkatan dah merasa ada pakwe. Kadang-kadang sibuk sampai tak ingat aku ni pernah makan semeja dengan depa. Ada yang dah antar kad kawin.

Masa tu aku rasa nak kawin, tapi calon tak da. Lalu aku mula la berdoa banyak kali...

"Ya Allah ya Tuhan ku, pasangkanlah aku dengan seorang yang karekter dia macam Guru Besar Sekolah Kebangsaan Kadok."

Ish... makbul. Selain perangai suka tolong bini dan tak banyak cakap, tak banyak dalih. Allah siap bagi bonus sekali; hairy mole kat muka pun sebijik macam cikgu besar SK Kadok. sebijik.

Jadi, aku tak akan pernah menyesal dapat bos sebab bos didatangkan kepada aku melalui doa yang spesifik dan berkali-kali. Dia tak hensem ka, nama bos kolot tak grand ka (pernah ada orang gelak nama bos, aku rasa macam nak terajang mulut seorang isteri orang itu tapi aku sabar je), bos kurus tak tough ka, bos tak reti mat salleh ka...aku PEDULIK HAPA... yang penting ciri-ciri cikgu besar SK Kadok wujud... yang lain-lain tak menjamin bahagia.

Nak pilih pasangan ni jangan JOSH sangat bro.

Lalu, semestinya aku berterima kasih kepadaNya...dan dengan harapan, walau aku selalu nakal janganlah aku diabaikan bertebaran tanpa sokongan dariNya.

4 comments:

  1. kak za.. u make ada day to me...
    sebab last 2 days ada insan suruh musabah diri ini..
    kenapa tak de bf.. padahal itu adalah hak individu :)

    ReplyDelete
  2. so after kawin ni ingat guru besar ka atau bos? jangan konpius k

    aku dulu doa dapat isteri lasak boleh buat kawan masuk hutan, terjun paya, selam laut.

    alhamdulillah....semalam dalam dok mengandung 5 bulan pun boleh in aja aku ajak pi snorkling di pulau kapas :)

    ReplyDelete
  3. eric, cikgu besar tu dok tepi rumah ambo la. kalu ambo lupa ko dia, 7 orang anok dia akan godam ambo..Tuhan pun maroh ko ambo.

    sweet life, demo oyat ko dia, kl dia buleh jamin bf demo tu soulmate mun in future...demo on. kalu dia tokleh jamin, dia harus shut up.

    ReplyDelete
  4. eric, cikgu besar tu dok tepi rumah ambo la. kalu ambo lupa ko dia, 7 orang anok dia akan godam ambo..Tuhan pun maroh ko ambo.

    sweet life, demo oyat ko dia, kl dia buleh jamin bf demo tu soulmate mun in future...demo on. kalu dia tokleh jamin, dia harus shut up.

    ReplyDelete