Monday, October 29, 2012

Kawan tertawa ramai, kawan menangis lain cerita.

Siapakah saya pada pandangan kawan-kawan saya, siapakah saya pada pandangan kenalan saya. Saya tidak mampu menilai melainkan mereka.

Ada seorang dua di kalangan mereka tempat saya mengadu masalah. Dan ada seorang dua di kalangan mereka menjadikan saya tempat menangis. Uniknya mereka itu individu berbeza. Adakah kita sengaja selektif untuk menentukan siapa mereka di hati kita? Tentulah tidak bukan.

Saya mempunyai seorang rakan yang boleh dikategorikan senang bersama, susah bersama, ketawa bersama, menangis bersama. Dalam setahun hanya dua tiga kali berbual. Kalau berpeluang pun, ada celah untuk berperang. Tetapi Maha Suci Tuhan, sehari sebelum Hari Raya Korban saya ditimpa malang. Antara rakan-rakan sekitar saya hampir setiap hari berkongsi cerita, saya memilih untuk meng'teks' dia. "Miah, ada di kampungkah? atau tidak cuti. Tolong aku boleh tak." tanpa menunggu, mesej diterima pantas. "Boleh". Jawapannya tidak menunggu sebab. Tidak juga bersoal selidik mengapa.

Kawan menangis, walau khabar tidak diwarta, hati sentiasa bersama. Salmiah Ibrahim, terima kasih sahabat. Hanya Tuhan mampu membalasnya. Doakan kita bersama di syurga InsyaAllah.


No comments:

Post a Comment