Saturday, January 8, 2011

Pegaga

semalam 2 pekan sudah dijelajahi. namun kelibat pegaga spesis yang saya mahu tak ketemu.

Sehari berlalu, keesokannya saya ajak 'soulmate' ke pekan Jelawat, syukur kelibat pegaga itu wujud, walaupun akar tak ada. Bijak juga mereka selamatkan market masing-masing. Mungkin juga kerana sekarang musim banjir?

Jika tren potong akar ini berlarutan, projek saya menghadapi musibah yang agak besar kerana stok ekstrak akar semakin habis. Masih banyak strain bakteria yang perlu diuji. Saya berdoa agar mereke kembali menjual 'whole plant' selepas tamatnya musim tengkujuh.

Walaubagaimana pun saya terpaksa beli untuk dihantar ke herbarium, nasib baik ada seketul dua baki akar dicelah-celah batangnya itu.

Hairan juga , pegaga jepun, tapak kuda, pegaga kampung, cantik saja dipamer dengan akar di pekan-pekan yang telah dilawati. Ini memang sesuatu yang mencabar emosi bakal seorang penyelidik pegaga yang agak tidak sabar menghabiskan projek beliau.

No comments:

Post a Comment