Saturday, November 6, 2010

Santai hujung minggu

Di Rantau Panjang.

Petang Jumaat.
Parkir saja kereta depan tangga, saya meluru ke rumah seberang jalan. Beli lokcing. nyum-nyum. Tunggu penghuni rumah yang ke KK ziarah orang sakit sambil makan-makan lokcing dalam cuaca redup. nyum-nyum.

Malam tu pulak.
Sedang-sedang syok-syok baca majalah upin dan ipin, mok mentua saya memaksa saya ke rumah juru mandi mayat merangkap bidan. Takdok aroh la mak mentua...yang lebih kurang macam mok saya...lebihnya mok mentua saya ni, saya tak berani nak tunjuk perangai. Kl mok saya, dah lama saya bantah.

Nak juga tau berapa hari lagi saya nak jadi mok budak. Beria-ia nak menaja majlis solat hajat dan melenggang yang saya sendiri tak dapat nak bayang 'apekebenda' nya itu.

Apa lagi, bercentum la muka saya malam itu akibat mood nak membaca majalah upin ipin terhenti. Tapi sekejap saja lah... kira centuman 'rate' orang-orang otai.

Pagi esoknya.

sambung baca majalah apo? (Kira cuci minda habis-habisan) sampai tengahari sambil baca e-metro. tengahari makan nasik dengan gulai rumah orang kahwin. Abang ipar saya a.k.a abe pa tak ikut.

Petang.
saya tunda balik rumah, sebab berdengki abe pa yang tekun buat kertas kerja di komputer. ish ish... komited. Balik buat wiring terus ngadap assignment. Dengan anak 4, dan seorang bini beliau mampu belajar lagi.

Dari pagi saya belayar di internet tanpa hala tuju, namun selepas menyaksikan adegan abe pa yang hanya berpelikat paras lutut, mengadap komputer dan berpikir-pikir pasal kerja dengan menghirup asap tembakau dunhill, saya mula dihantui hasad dengki. Saya lantas membuka jurnal-jurnal. Malangnya hari hampir ke penghujung dan peratus gerak kerja saya di hujung minggu amatlah mengecewakan, berbanding dengan abe pa. Patut la dia tak mau makan nasik dan gulai di rumah orang kahwin...

Lepas maghrib ni saya nak singgah di sekolah sebelum balik rumah.

No comments:

Post a Comment