Tuesday, November 2, 2010

api! api!

kira-kira 2 hari kebelakangan ini, kampung saya tiada api. Mandi air telaga sampai lencun lantai. Pergi sekolah main sarung saja baju-baju dan tudung kategori tak payah gosok.

Nasib baik musim hujan, anak-anak saudara kurang meragam. Bayangkan musim panas...dengan nyamuk dan hawanya, budak-budak umur setahun dua mana reti nak sabar.

Hari pertama aku masih bergembira dengan fenomena ini... dengan harapan orang - orang tenaga yang casnya berada di petala tinggi , cergas masuk kampung baiki mana2 kabel yang rosak. Tapi meleset sungguh, musnah harapan. Sekampung bergelap, macam zaman datuk nenek dulu. Tambah-tambah musim hujan makan ubi kayu rebus dengan kopi HPA di hadapan cahaya lilin. Waduh-waduh... romantik sekali kalau hanya berdua-duaan. Namun disebalik suasana itu, bayangkan lah telefon pun tak boleh caj, baju tak bergosok, periuk elektrik dah tak berfungsi, kerja yang ada dalam laptop tak langsai ...

Semalam sampai rumah dah lewat, bila tengok rumah bergelap, merudum emosiku, tambah pula dengan kerja banyak perut lapar maghrib tak solat lagi. Aku dihembus angin lintang. telefon 1-5454 24 JAM TNB CARELINE (konon2 care sangat la)... robot tu kata; ANDA BERADA DI GILIRIN 24. beringgit-ringgit duit habis semata-mata bergayut dengan mesin operator tak dapat-dapat. Pagi ni telefon lagi...begitu la juga.

masuk hari ini... 2 hari kampung saya terputus bekalan api...bahasa comelnya bekalan elektrik.

2 comments:

  1. Diriku memahami deritamu itu..aku juga merasainya..huk2

    ReplyDelete
  2. owh..dasyst ni..xpernah lg experience smpai 2 hari xdop letrik spnjg duk kmpg tu..

    ReplyDelete