Thursday, June 9, 2011

Sheikh Abu Bakr di USM

Lupakan seketika cita-cita saya mahu menjadi wartawan kampung melor.

Saya nak kisahkan sikit hari-hari saya yang masih tidak bertanda di sini. Hehe. Semalam hari malas saya. Mengapa saya malas ketika saya berazam untuk rajin? Kisahnya bermula pada seketul tayar kereta. Plan di waktu pagi saya terganggu kerana timing lari, setibanya saya di usm, semangat saya merudum sebanyak 40%. Ruduman itu melarat sehingga lepas waktu makan tengahari namun begitu, graf sedikit naik dengan ter'otoklef'nya media. Naik sedikit saja ya. Selepas itu saya balik rumah.

Berkenaan Sheikh abu Bakr.

Jeng jeng jeng.

Selepas saya buat kerja sesi pagi (hari ini saya rajin...kahkahkah riak nak rak), ada satu pengumuman untuk ke bilik seminar. Sheikh Abu BAkr der... tengok muka saja sayu rasa hati.

Ini lah cerita saya yang sebenar untuk entri ini.

Sheikh seorang yang buta, dibutakan matanya oleh yahudi, dengan laser dan renjatan elektrik, 8 kali masuk penjara. Beliau tidak dapat melihat sejak 1981.

Sheikh ke Malaysia untuk rawatan mata. Semoga disembuhkan Allah.

Antara yang terkesan dalam hati saya ialah beliau membawa pesanan wanita-wanita palestin, mereka bertanya kepada kita yang menetap di negara aman ini dengan pertanyaan yang lebih kurang begini;

Kami telah mengorbankan suami, anak-anak, dan harta kami...apakah yang telah kamu korbankan untuk al-Aqsa.

Begitulah...

Perlu diingat Al-Aqsa bukan tanggungjawab orang-orang Palestin sahaja, tetapi tanggungjawab semua umat berdasarkan beberapa hal berikut:

a) Masjid Aqsa adalah binaan ke 2 selepas kaabah
b) Masjid ke 3 paling suci selepas masjid Haram dan masjid Nabi
c) Tempat nabi melakukan isra miraj
d) Al-Aqsa sunat diziarah ( tetapi bukan buat masa sekarang)
e) Al Quds bumi suci tempat lahirnya ramai nabi dan ulamak, dan terdapat makam sahabat
f) Sydn Omar pernah menawan Aqsa tanpa peperangan
g) Solahuddin al-Ayyubi juga pernah menawan al-Aqsa

Banyak lagi info yang saya dapat, tetapi itulah yang terkesan di hati.

p/s: Terkenangkan Areefa yang terbang ke kampung halamannya, Ghaza pada minggu lepas, semoga Areefa dan keluarga berada di bawah lindungan Allah dan kembali meneruskan pengajian musim depan.





No comments:

Post a Comment