Thursday, September 9, 2010

Raya oh raya

Aktiviti sebelum hari raya

2 3 hari sebelum itu. Tak buat apa-apa. Hari-hari yang kelabu... apa orang sastera kata di persimpangan mati. Nak raya, sutra beach resort menunggu nak makan daku, tak nak raya nanti apa orang kampung kata...daku ni bukan orang. Kata-kata itu mampu menconteng arang kemuka mak dan bapak daku yang begitu pentingkan status quo seorang orang. Itulah keadaan daku... dalam2 3 hari sebelum raya.

Dalam pada itu juga semasa di alam realiti aku dengan suka hati pergi menjenguk tempat kerja hari-hari, kerana jika tidak dijenguk, haiwan haiwan ternakan daku may be tak cukup nutrien, nak parah lagi kojol terus. Ada satu kumpulan kroni haiwan tiba2 saja meninggal tidak meninggalkan baka. Itu satu mimpi ngeri bagi penternak yang ingin berjaya seperti daku. Oleh itu daku terpaksa membiakbakakan generasi baru.

Cabarannya sangat getir, memerlukan kepasrahan yang tinggi. Di alam fantasi pula daku diugut dengan ancaman2 bahawa ternakan-ternakan daku mungkin tidak hidup dengan sihat, sekaligus menggagalkan daku untuk berjaya. Lalu hati daku mentasbihkan lagu-lagu ketuhanan kerana nyawa itu faktanya milik Tuhan, contonnya Hanya padaMU kesurahkan segalanya...pohon... da da...da...,,.*.tetapi amal ibadat dibulan puasa hampir tidak meningkat.

2 hari selepas 2 3 hari sebelum raya... daku tidak masuk kerja kerana rutin2 seorang anak dan menantu yang perlu dilaksanakan seperti memberi kata semangat kepada bigbos dalam usaha mengait kelapa untuk dibuat rendang dan lemang. Pada malam itu terjadilah upacara menonton PENYAMPAIAN TARIKH RAYA OLEH ORANG BESAR RAJA-RAJA di rumah mertua. Lalu, semangatlah semua nya mendengar walhal dah kompem2 jatuh hari Jumaat. Manakala ketika itu daku bersekongkol dengan kerja-kerja sekolah dan data-data. Tak ada zuq nak dengar titah perintah itu.

Hari ini, sehari sebelum raya, Setengah individu muslimah agak2 akan menonjolkan sisi solehah dengan membantu mertua jika di rumah suami samada dengan ikhlas atau hipokritus. Namun daku sejak sahur tadi dok menaip segala mala apa yang bertaburan dalam otak dan dalam logbook untuk dijadikan apa orang kata satu naskhah kertas untuk dipersembahkan kepada yang berkenaan...sehinggalah entri ini ditulis,..dah dekat2 tengahari. Orang kalut nak bakar lemang, rebus ketupat, bungkus tapai...di rumah mertua daku...tapi daku setia nak naik kejang otot bersila dengan apa punya jurnal bertaburan di depan mata.

Esok hari raya: daku dah siap pesan , tengahari daku kena masuk kerja sekejap...tapi daku tidak tahu samada mereka mengerti atau tidak...

No comments:

Post a Comment