Thursday, September 2, 2010

Go Go my big boss Go

Dalam suasana mencari idea, dan menghitung-hitung supaya semua kerja setel sebelum disumbat ke resort berpuaka itu... aku membelek satu laman web yang namanya Bina usahawan lebih kurang.

Sudah 3 tahun big boss berdikari tanpa kursus asas dalam perniagaan, bermula dengan cuba jaya... bukan sedikit kata-kata pesimis aka negatif di saat kejatuhan sebelum berdiri semula. Namun begitu tahun ini nampaknya cuba jaya big boss membuahkan sedikit hasil...mula menampakkan keberuntungan tanpa bantuan modal dari institusi kewangan. Berdikit-dikit bos berusaha. Usaha dalam menaikkan sunnah rasul ini memerlukan kesabaran yang bukan sedikit.

TEKUN ada memberi bantuan skala kecil kepada boss untuk memulakan operasi kedai kecil, tetapi bantuan itu tidak mampu menjana ke pusingan modal seterusnya.

Bos, tidak putus asa. Kali ini bos tekad untuk bermula tanpa bantuan modal. Jika seratus dalam poket, seratus itulah modalnya. Jika seribu , seribu itulah nafas niaganya. Bos tekun dengan Dhuha, bos amal kalimah bismillah dalam urusannya . Bos mula dengan yang baru. Bos turun rumah dengan niat itulah sunnah nabi.

Dengan sabar, gigih, tawakal bos nampaknya semakin maju. jatuh sehari bos bersyukur, bangun sehari bos bersyukur. tohmah nista bos tidak peduli.

Langsung, bantuan Allah tiba di saat bos mencari pembantu, ada yang menyapa untuk bekerja. InsyaAllah amiin, cawangan kecil akan bos usahakan. Aku berdoa untuk bos.

Walau tidak menjadi Donald trumph , aku berpuas hati dengan usaha bos. Bos yang aku kagumi.
Kagum dari sudut kesabaran dan kegigihan..

Itu adalah nilai estetika yang ada padanya... yang membuatkan p.a bos a.k.a aku sentiasa bersemangat di sisinya.

Aku percaya, Innalaha ma'ana...


No comments:

Post a Comment