Tuesday, September 14, 2010

cerita seorang pakcik yang kesian...

cadangnya nak merapu lepas habis kerja sekolah...tapi sekali rasa macam nak kongsi sesuatu yang aku rasa tak buleh nak simpan dalam hati lama-lama.

Kisah seorang pakcik yang kasihan. bukan apa, mulut pakcik sorang ni agak melampau sehingga insuran pun tak mampu nak cover. Kalau anak sendiri buleh disumpah seranah dengan pelbagai jenis binatang seperti anjing, bokbong... apatah lagi menantu dan orang-orang kampung.

Patutlah anak menantunya pindah keluar rumah. Cuma ada seorang anak yang tak berapa nak berduit dan menantu yang bekerja sendiri yang mahu tak mahu terpaksa tinggal sebumbung, atas dasar tanggungjawab. Tak tahulah tahan sampai bila. Aku doakan anak menantu yang tinggal bersama itu ditambah level kesabaran dan keimanan.

Kisahnya pakcik ni ada anak-anak lagi hasil perkahwinan terdahulu. Gaji besar lima angka. Maka lagi dipandang hinalah akan anak menantunya yang sebumbung itu olehnya. Bukan saja anak menantunya dihina-hina, bahkan anak-anak kampung yang nampak seperti sampah pada matanya disama-samakan dengan yang tidak sepatutnya, namun Tuhan Maha Adil...anak-anak itu sekarang sudah mampu bersenang lenang. Lalu pakcik itu pun terpaksa menjilat ludahnya sendiri yang jatuh bertempek ke muka. Kesian...

Anaknya yang terkena penangan macam anjing itu pun nampak seperti sudah bahagia sekarang setelah berpindah rumah... entah apa nasib anak yang tinggal bersamanya. Dengar cerita, kalau dah datang angin busuknya itu, ditohmahnya dengan kata-kata yang tidak sanggup didengar. Namun begitu, pakcik ini selalu tidak sihat...jadi anak yang dituju-tuju sebagai sampah itulah yang terhegeh-hegeh membawanya ke hospital. Anak yang kaya raya itu cuma jumpa masa hari raya saja, tengok muka dan memberi laporan terkini dan laporan kemajuan masing-masing.

Sebagaimana orang kampung yang pernah dihina-hinakan dahulu melakar kejayaan besar sehingga terkunci mulut pakcik itu, aku berdoa semoga anak menantu nya juga ditimbal balas dengan kejayaan yang setimpal...hasil dari kesabaran menjaga orang tuanya yang bermulut tidak seperti orang itu.

Aku tak tahu lah bagaimana pandangan orang kampung... tapi aku tak berapa kasihan kalau dengar dia sakit ke apa ke... itu semua Tuhan punya kerja, pernah dalam bulan mulia, ada seorang kampung yang baru pindah datang bertandang ke rumah, namun dia tergamak mencaci menantu sendiri di depan makcik itu. Ketika berbuka, tiba-tiba seleranya yang tahap bagus sebelum ini tertutup dan makanan yang dijamah tidak mampu ditelan. Sehingga berhari-hari terlantar lembik, namun masih tidak insaf. Ish, kesian pakcik itu.

Bukan sahaja terhadap manusia, jika datang angin bigbosnya, rezeki Tuhan pun tidak disyukuri, malah dicemik-cemik jika tidak kena dengan selera. Pernah isterinya membeli beberapa ekor ikan selayang, dicemuhnya tanpa ada hati perut. Katanya setakat ikan sardin itu layak diberi itik makan. Ya Allah... menghina rezeki. Bagaimana agaknya rezeki pakcik ini. Kesian..

Terpikir juga aku... Kalau mahu bersenang-senang, duduk sahaja lah rumah anaknya yang kaya raya itu... Pelik juga... mulut itu jugalah yang membaca ayat-ayat Allah dalam solat serta sujud, mulut itu jugalah yang boleh berhujah ceramah tentang dosa pahala bila orang-orang yang dipandangnya 'jahil' datang ke rumah... berdegar-degar hujahnya...tapi mulut itu juga la yang lembik mencaci maki orang. Astaghfirullah...Kasihan pokcik itu.

Kepada anak beliau, bersabarlah... aku berdoa, sikap pakcik itu tidak terkena pada keturunan seterusnya. Kepada anak beliau, sentiasa lah berdoa dan membaca ayat-ayat pendinding supaya yang mazmumah ini tidak diwarisi...

No comments:

Post a Comment