Saturday, June 26, 2010

Tulis novel


Selalu bila tulis cerita...aku berazam nak habiskan dengan kematian seorang hero.

Dalam 2 novel yang sudah siap dan terperam selama bertahun-tahun, satu daripadanya tamat seperti yang dicita-cita... tapi tak cukup tragik. Aku nak yang lebih suffer, yang lebih tragik...

Lalu, aku reka satu lagi cerita, tak tahulah ia bakal menjadi cerita pendek atau jadi beratus muka surat ...Ia bergantung sejauh mana aku berkhayal dan menelaah side ref... cerita dulu yang aku peram dalam almari baju lebih kepada perasaan 2 remaja. Cerita Adib pula lebih kepada family matters yang agak tidak logik...(mungkin logik jika digarap dengan baik). Tapi untuk cerita baru ni, lepas tulis beberapa bab dan bila nak masuk plot tinggi sikit... aku stuck. Parah lagi...bila ulang baca, timbul rasa geli geleman.

Kadang-kadang semasa menulis, aku terfikir...kenapa menulis manuskrip sains tidak semudah ini. Salah satu jawapan yang mungkin tepat ialah rasa cinta.

Kenapa nak habiskan riwayat hero? aku rasa agak adil bila hero dimatikan sebab tak ramai yang sanggup matikan watak hero, lebih-lebih lagi kalau watak itu hensem dan penyelamat dunia... sebaliknya ramai yang sanggup matikan watak heroin, dalam drama mahupun dalam novel... senang pula nak tamatkan watak heroin ya...

2 comments:

  1. hehe...
    maybe menulis is your passion..
    gambatei!!!

    ReplyDelete
  2. saya nak baca novel kamu
    serius

    ReplyDelete