Friday, June 25, 2010

saya dalam tempoh ini

Seminggu saya lari dari rutin kerja-kerja makmal pada waktu siang; mencari sedikit kelainan dalam hidup, mencari sekangkang ruang untuk mengatur gerak kerja seterusnya, dalam pada itu bermeditasi untuk secebis ketenangan.

Dalam tempoh itu, saya kerap terpengaruh dengan bisikan - bisikan jahat seekor nafsu yang ditunggangi syaitan. Tetapi acap kali juga disanggah oleh bisikan bisikan mulus yang lain.

Saya tidak pasti berapa kali saya perlu gagal untuk melakarkan satu keberhasilan.

Saya tidak pasti pandangan penyelia saya ketika saya tidak menunjukkan keberhasilan positif.

Saya tidak pasti berapa peratus keyakinan saya terkakis setiap kali gagal dalam satu satu eksperimen.

Tapi saya sedar pada kebelakangan ini tika saya 'jatuh' amat sukar untuk saya bangun dan melangkah semula.

Ini bahaya kepada kesihatan rohani saya.

Apakah tindakan saya untuk mengatasi masalah saya ini? Dalam masa seminggu saya tidak membuka kitab la tahzan, saya tidak membelek buku motivasi. Apa yang saya lakukan, saya bercakap-cakap dengan minda saya. Saya menjauh dengan dunia yang sebenar dan bercakap-cakap dengan diri sendiri.

Musibah yang tertujah pada diri saya ini sangat bahaya. Penyakit serius yang menyerang sifat kendiri saya.

Minda saya membuka semula lembaran-lembaran buku, ucapan-ucapan murabbi, mempamerkan kepada saya kehebatan-kehebatan yang pernah saya miliki pada suata masa yang lalu.

Dalam persembahan itu, banyak yang tidak berguna untuk mengubat krisis kendiri saya ipada ketika ini. (Mungkin berguna untuk masalah yang lain)

Saya bukan seorang yang warak, tetapi pada masa ini tangan saya ringan untuk membaca tafsir-tafsir dan saya mula kembali berdiri ketika Tuhan berkata bahawa Dia tidak suka orang yang berputus asa.

LALU saya pun berdiri semula.








1 comment: