Tuesday, November 8, 2011

Profesor

Membaca entry etty, rasa panas pula bijik mata. Susah nak berlagak tabah ni, tambah-tambah pula sudah 2 hari prof pergi tanpa pengetahuan saya, he was neither my supervisor nor my co, but he was a great teacher.





Dalam dua tiga hari lalu terngiang-ngiang suara prof berpesan, menulis perlu 2 jam sehari, ayat mesti catchy, idea datang dari membaca. Pesan itu sudah bertahun tetapi setiap kali saya malas menulis, suara prof lembut menerjah. Suaranya bermelodikan kasih sayang dan kecintaan.

Rupanya dua tiga hari yang lalu adalah hari terakhirnya prof di sini. Di tanah ini.

Bila tiada, kenangan yang sebesar hama berasa seperti gajah dalam kepala. Bila tiada, terasa hilang bersama kantung ilmu yang tidak ternilai harganya. Bila tiada pesan guru menjadi keramat perjalanan hamba.

Saya pernah tunjuk 'result' graf yang tinggi rendah, graf yang sepatutnya berupa sigmoid jadi macam gigi harimau, saya jadi cuak. (actually cuak sampai sekarang)...tapi prof masih tersenyum dan nada bapanya memujuk, "tiada masalah, jangan bimbang...kita cuba semula."


Prof, perginya bersama ilmu yang tidak sempat hamba gali...rugi terasa sampai ke tulang suasa.

Dan bila tiada, kenangan yang sebesar hama itu berleluasa...

3 comments:

  1. Harimau mati tinggalkan belang, manusia mati tinggalkan nama dan jasa. Persoalannya apakah kita seperti Prof Syed?

    ReplyDelete
  2. huhuhuu....
    sedeyhh...
    even i'm not undergrad from usm...
    huhu

    ReplyDelete
  3. he3..yup just like a father he give us advice dan semangat...walaupun first time bercakap dengan dia mase kat pulau perhentian for gamat banyak yg org blajar..and u know what he call me munna...sb anak dia pn dia panggil dgn panggilan tu jgk...dia kater saya ingatkan dia pada anak nyer..so dia nak panggil org munna..

    ReplyDelete