Wednesday, November 2, 2011

Hari-hari seorang menantu

Menjadi menantu moden amat sempoi, muka menantu yang tidak ada perasaan ini kalau orang luar tengok macam err... hard rock cafe.

Masa nak kawin (budak-budak s.p.m kena eja kahwin okey) dulu kawan ambe yang kepoh telah berpesan kalau di rumah mentua pagi-pagi lepas subuh kena jerang air. Biasalah, mula-mula kawin motivasi tinggi sikit jadi lepas subuh ketika hari pertama di rumah mentua, ambe memang ringan tulang menadah air dalam cerek lalu di'dapurgas'kannya. huahuahuaa..memang rajin gila lah, gila pun tak ikut rajin macam tu, tapi sehari tu je lah. Manusia ni kalau dah kata tabiat tak payah la praktis jadi baik secara spontan dan dan ketika itu juga. Sekurang-kurangnya mau 40 hari baru melekat. Kalau tak, tidurnya sampai pukul 9 jugak. (Budak U memang ada gejala tidur lepas subuh...bayangkan berapa tahun di U macam itu gayanya..mau rumah mentua nak jerang air lepas subuh?)

Itu cerita zaman dahulu kala, zaman sekarang baru 2 minggu lepas ambe menjahamkan sebekas bihun yang mengikut arahan mentua ambe hanya panaskan saja. Biasalah otak kalau dah tersalah guna kreativiti , benda lain jadinya. Itu pun selamba aje ambe jawab depan mak abe mat itu, "Masin sangat, dah tak boleh makan." huuu, saja je semua. Sejak peristiwa bihun tersadung lori kicap sotong itu, ambe dihantui oleh pelbagai dugaan.

Mungkin juga bihun tu kesan daripada kerja-kerja makmal ambe yang sekali lagi gagal, lalu dihambat pula dengan kejadian sakit gigi, demam anak, sakit mata anak, sakit mata kita, dan akhirnya sakit kakak ipar tunggal ambe. Sakit kakak ipar ambe takdok kaitan dengan makmal, terkecuali. Dengan terjatuh sakitnya kakak ambe, bertambah lagi tanda merah di kedatangan ke tempat kerja (contohnya lah kalau ada buku rekod) secara tidak langsung tertunda tugas2 hakiki (pojan, 2011) ambe. Namun sebagai seorang menantu moden ambe memang excited dengan tugas-tugas 'conventional' seorang menantu, contohnya seperti basuh kain, masak nasik, papah kak Leha masuk bilik, basuh muka kak leha, jaga rumah mentua dan cucu-cucunya yang lain ketika mereka ke tempat rawatan kak leha, melawat kak leha di hospital, tolong biras2 yang lain, bancuh teh untuk tetamu yang ziarah dari pagi sampai petang, dan lain-lain lagi.

---------kenapa cerita sedih ni feeling dia pelik benar--------

mode: sedih







No comments:

Post a Comment