Wednesday, July 14, 2010

Kamera digital apa org panggil SLR

Kalau aku mengemukakan pandangan yang selalu paranormal ini, tentunya ia akan mencetuskan kontreversi pada pencinta-pencinta pemukul a.k.a penembak foto seantero alam.

Aku mengalu-alukan SLR dalam kehidupan, lagi pun aku suka arts apatah lagi yang fine, but i love originality too.

For me editing process is a process that 'lacken' its originality.

When u took picture from nature, even with your simple camera or let say with your phone; right angle, right lightening, right shadow... it could be awesome. And when you come to join nature without help from softwares or any high impact technology... for me it is talented and art. It is really impressive if you could use your instinct to pamper natures and capture them with the help of nature too. If we are given an old film, that traditional one before this digital era... how many of us can play with original light and shadow :)

Kalau nak kata aku cemburu sebab aku tak ada SLR ini, tak juga sebab tak ada keinginan nak beli pun. Aku hanya bercita-cita nak upgrade teleskop jarak jauh aku kat rumah yang lensa nya berkulat tak dapat nak tengok komet... may be kalau aku kaya nak beli yang macam dekat pusat sains. But SLR aku belum berminat nak beli.

Anyway i still need this digital kamera cikai at least, to 'tipu' gambar result aku nanti.

2 comments:

  1. DSLR tak da otak pun, orang yang guna reflect hasil kerja sesuatu foto.
    DSLR hanya satu teknology, lagi tinggi sesuatu teknology, lagi tinggi kuality gambar.

    Gambar yang baik, adalah gambar yang ditangkap sama macam mana imej yang mata lihat. Jadi, kuasa mata yang Allah anugerah itu hanya boleh melihat, kamera datnag dalam pakej untuk complement kekurangan mata untuk merakam.

    Photography dan photographic (sila selami maksud dua2 perkataan) itu satu perbedaan. Gua sakit hati kut kalau orang suka edit2 gambar jadi sampai tak realistik oleh pandangan mata.Ini photoGRAPHIC. Tapi, sebagai manusia, arts adalah arts. Cantik pada pandangan si pengedit, kita kene respect.....nanti perang gaduh satu dunia...

    Pipi pun kata tak mandi itu satu art!

    DSLR tak da otak, si orang yang guna yang kena gali ilmu....insyaAllah gambar meletup2

    ReplyDelete
  2. :) as i said...my view is always paranormal.

    ReplyDelete