Friday, July 16, 2010

Berbalah dengan hukum sesaran


Gambar atas; kapal atas laut yang cikgu lukis, gambar bawah aku expand laut untuk menampakkan gambar kapal lebih kecil.

Masa aku form 5, cikgu nafisah diskas satu soklan fizik melibatkan hukum sesaran, aku memang tak puas hati la dengan saintis zaman ritu yang reka hukum ni. Mana boleh kapal tak tenggelam. Berat tuuuuuuuuuuu...tambah kalau masuk kereta kebal, jet jet pejuang... ish.

Aku dengar eksplenesyen dengan hati yang memberontak. Aku ada tanya 2 , 3 kali. Cikgu terang 2,3 kali dengan sabar. Tak puas hati lagi. Aku tanya Miah, miah paham...aku walau pun sikit-sikit paham tapi tak boleh terima hakikat.

Aku ingat lagi, berat kapal di tampung oleh ketumpatan laut, daya tujah ke atas dan sebagainya. Kapal dipengaruhi graviti , daya tujah ke bawah, tak termasuk beratnya lagi.

Tapi dulu otak pra matang aku sukar nak terima, dan gambaran kepala otak aku mengatakan KAPAL TU BESARRRRRRRRRR,.... BERAT. aku cukup tak suka la sapa yang buat prinsip ni.

Sebab tu fizik aku dapat 5.

Tapi sekarang aku terima dengan dada terbuka. Aku fikir-fikir kenapa dulu susah sangat nak terima kenyataan.

RUPA-RUPANYA CIKGU NAFISAH LUKIS GAMBAR KAPAL BESAR. GAMBAR LAUT KECIL.

Cuba cikgu bayangkan kepada aku yang kuat berimajinasi ni, gambar yang sepeti aku lukis di bawah...komfem aku buleh terima. cikgu lukis gambar laut tu sempit daya tujah ke atas dia mesti la lemah, ketumpatan dia pulak kurang... kuang2. Cuba cikgu besarkan gambar laut, baru aku buleh terima ketumpatan laut lebih tinggi dari ketumpatan kapal.

p/s: cikgu jugak la yang salah, aku la yang selalu betul...haduiiiii.... paranormal sungguh hidup seorang aku ini.

No comments:

Post a Comment