Thursday, December 30, 2021

Antara Dua Standard


"Oi, mung buat apa?" empat lima purnama sekali timbul aku wasap dia di menara gading. Dan aku, jika kau bertemu aku begini berlumpur tubuh dan keringat membasah bumi.....ooo (Eh termenyanyi) 

"Aku marking paper. Aku stress, aku stress. Ini bukan kerja aku. Ini kerja orang. Kerja aku bertimbun lagi tak siap. Dah la aku kena buat, kena push lagi tanya dah siap belum."

"Dah kena handle benda yang bukan kau punya, dah orang tu ke mana. Dari kau hadap kerja orang baik kau cari bahan fikir macamana nak setel kesan radiasi 5G ni."

"Adoi, tak sempat nak fikir aku ni. Adalaa. Orang atas suruh aku buat, ada masalah dengan cara marking dia. Aku tak makan lagi ni nak kena siapkan. Rasa penat weh kerjaan aku."

"Woi! Dah petang tak makan lagi. Udah, tinggalkan kerja. Makan dulu. Lepas makan sambung balik. Hadoilaaa. Standard kau bukan level marking paper. Marking paper tu standard aku. Kau bagi la student pHd kau buat. Oh Malaysiaku. Standard kau fikir innovasi. " Aku pulak yang tertekan dengar kerja orang gaji besar ni. Aku rasa dia gelak aja dengar omelan orang standard bawah, tapi aku rasa ( (lagi) dia kena ada juga suara-suara lain yang nyata selain dalam bilik berhawa dingin dia tu, contohnya suara aku. Aku bimbang dia dengar bunyi telefon yang tak berbunyi pun dan ketuk ketuk pintu yang kononnya student dia tapi tak ada. Parah lagi dia dengar suara bos dia dari ruang dinding.

Miss, ku doakan kau sentiasa gojes, aku yakin dengan senyumanmu yang duapluhpat jam terukir secara semulajadi itu mampu menyerap tekanan kiri kanan depan belakang. kau mampu Miss. bai Dr Sally (Bukan nama sebenar).

1 comment: